top of page

Enesevaenulikud mõtted - Sinu suurimad vaenlased


Mitte ükski vaenlane ei pruugi suuta Sulle nii palju kahju teha, kui Sinu enda kontrollimatud enesevaenulikud mõtted.

Enesevaenulikud mõtted on kõik Sind kahjustavad mõtted. Olgu need siis mõtted, mida Sa ise enda suunas mõtled või mõtted, mida Sa arvad, et teised Sinust mõtlevad.

Kui teiste mõtteid me ei saa kontrollida, siis enda omasid saame.



Kui avastad oma peas keerlemas negatiivsed mõtted, mõtle läbi järgmised aspektid:


1) Kas see on tõde - on mul selle kohta olemas reaalsed tõendid?

Kas see on kindel? Kas ma tean, et see ongi nii või ma ainult eeldan/kardan/mõtlen, et see võib olla nii?

Kui mul ei ole tõendeid, et see tõesti on nii, on mul mõtet ette muretseda ja ennast painata, või tasub hakata mõtlema ja tegutsema alles siis, kui mul on kindel teadmine, et see on nii?

Seega: kas see on reaalne, või piinan m ennast ebarealistlike mõtetega?


2) Kas need mõtted, mis mul hetkel on, annavad mulle jõudu või võtavad seda ära?

Kas on ikka tarbekas keskenduda ennastkahjustavate mõtete mõtlemisele?


3) Kui enesevaenulikud mõtted tekivad peale reaalset halba kogemust ja on seotud selle halva kogemusega, siis tasuks mõelda: kuidas ma saan kasutada seda negatiivset kogemust, et oma elu paremaks muuta?

Kuidas ma hakkama sain - tulin ma tekkinud olukorrast hästi välja või oleks saanud midagi teha teisiti? Kuidas teisiti?

Kas selle kordumist on võimalik vältida ja kuidas ma saan selle kordumist vältida?

Mida ma saan sellest õppida?

Kuidas see kogemus muutis mind targemaks ja tugevamaks?


4) Hea viis negatiivsetest mõtetest vabanemiseks on asendada need positiivsete mõtetega.

Milline hea mälestus tekitaks hea ja turvalise tunde ning paneks naeratama? Siinkohal tasub kindlasti eelistada meenutusi hetkedest, mis olid häid emotsioone täis, mitte unistada sellest, mis tulevikus head olla võiks. Kui hakata halbade mõtete juures unistama headest asjadest, kipub aju paiskama heade mõtete sekka ka negatiivseid mõtteid. Seega on kindlam eelistada positiivsete emotsioonidega mälestusi. Kui suudad kontrollida oma mõtteid nii palju, et unistused on läbinisti positiivsed ja sinna midagi halba sisse ei valgu, siis võid kasutada ka unistamise-varianti.


5) Kas ma väldin midagi, millega oleks vaja tegeleda?

Mille ümber minu halvad mõtted tiirlevad? Kas see on mingi asi, mida ma kardan, ent mis on tarvis korda ajada? Kui nii, siis ehk tuleks hoopis mõelda, mil viisil see ära teha?

Võib võtta paberilehe, jagada see pikkupidi pooleks, panna ühele poole kirja kõik või enim põletavamad negatiivsed mõtted ja hakata teisele poole kirjutama võimalike lahendusi. Edasi tasub suunata ennast julgust ja jõudu koguma probleemolukorra lahendamiseks ja keskenduda tunnete kujutlemisele, mis tekivad peale probleemi lahenemist.

Kui tegu on asjaga, mille lahendamine ei ole Sinu võimuses, siis tasub mõelda, kas enda vaevamine annab mingit tulemust? Kasutada võib punktis number 4 toodut.


Pea meeles, et negatiivsed mõtted on enamasti tunnetuslike moonutuste või ebamõistlike mõttemudelite tulemus. Kui need ei muutu pidevaks ja kompulsiivseks, siis ei nõua need ka teraapiat ega ravimeid. Piisab vaid oma mõtete märkamisest, teadvustamisest ning oskusest neid mingil määral kontrollida ja ümber suunata või asendada.


Oma hirmude ja enesevaenulike mõtetega loome endale tihtipeale reaalsuse, kus me elada ei soovi. Seega: oma enesevaenulike mõtteid teadlikult kontrollides ning võimalustele ja positiivsele keskendudes, loome endale paremat reaalsust.


bottom of page